Samsungs virtual reality game geeft Amsterdamse jongeren spelenderwijs inzicht in gevaren in het verkeer

Dagelijks fietsen duizenden middelbare scholieren van en naar school. Dat gaat vaak goed, maar niet altijd. Een op de vijf verkeersslachtoffers in Nederland is een kind tussen de 0 en 14 jaar. Daarom is het erg belangrijk dat jongeren gevaarlijke verkeerssituaties leren herkennen. De virtual reality-game Beat the Street helpt hen daarbij. Zo ervaren jongeren hoe het is om in de dode hoek van een afslaande vrachtauto te fietsen, of wat smartphonegebruik in het verkeer met hun oplettendheid doet. Dit jaar sluit ook TeamAlert aan bij Beat the Street van Samsung en Veilig Verkeer Nederland.

Beat the Street

Na een succesvolle lancering vorig jaar zijn nu ook 150 leerlingen van het Montessori College Oost in Amsterdam aan de slag gegaan met Beat the Street. Samen met gamevrienden Lars, Carlo en Yasmin ervaren zij levensechte verkeerssituaties die je als scholier dagelijks tegenkomt. Een dode hoek van een afslaande vrachtwagen bijvoorbeeld. Je vrienden staan aan de overkant te wachten en roepen je. Wat doe je dan? Fiets je snel voorlangs of stop je even om de vrachtwagen voor te laten en je vrienden vooruit te laten fietsen? Door de sensoren in de Gear VR krijg je live feedback en weten scholieren direct of zij de juiste keuze hebben gemaakt.

“Scholieren schatten gevaren op de fiets niet altijd goed in,” zegt Menno van den Berg, Vice President Mobile van Samsung Electronics Benelux. “Zo’n VR-bril maakt indruk en is daardoor een fantastisch middel om dingen uit te leggen. De komende tijd gaan we samen met TeamAlert langs meer scholen om Beat the Street te laten zien, omdat wij het belangrijk vinden dat kinderen zo veilig mogelijk naar school kunnen.”

Werken aan een bewust en veilig verkeersgedrag

Henk Schravemade, directeur-bestuurder van TeamAlert: “Met onze projecten richten wij ons ook regelmatig op onderwerpen zoals afleiding in het verkeer, waar Beat the Street zich natuurlijk ook op toespitst. We zijn dan ook blij dat de VR-game vanaf dit jaar deel van onze projecten uitmaakt; zo kunnen we ons nog meer inzetten om jongeren veilig, gezond en gelukkig door het leven te laten gaan.”
Beat the Street is gratis te downloaden in de Oculus Store en te gebruiken met de Samsung Gear VR of andere VR-oplossingen. Scholen voor voortgezet onderwijs kunnen voor de onderbouw gebruikmaken van Beat the Street zodat leerlingen onder begeleiding van de leerkracht interactief kunnen werken aan een bewust en veilig verkeersgedrag.